HR

Aktualnosti

Objavljeno: 13.11.2010.

Predavanja na Katehetskoj školi za odgojitelje u vjeri u predškolskim ustanovama

Prvoga dana održavanja Katehetske jesenske škole za odgojitelje u vjeri u predškolskim ustanovama u petak, 12. studenoga u velikoj dvorani Međubiskupijskog sjemeništa na Šalati u Zagrebu održana su dva predavanja. O temi "Suvremene smjernice odgoja u kontekstu kršćanskog obilježja odgoja u vjeri" govorio je dr. Tonči Matulić. Istaknuo je kako Crkva vjerno drži da budući da su roditelji dali život svojoj djeci, oni imaju izvorno i neotuđivo pravo da ga odgajaju. U skladu s tim pravom roditelja, Crkva se također vjerno drži stava da roditelji imaju pravo svoju djecu odgajati u skladu sa svojim ćudorednim i vjerskim uvjerenjima koji se temelje na duhovnoj predaji, obitelji i njenoj posebnosti koji promiču i dobrobit.

Oni također trebaju od društva dobiti potrebnu pomoć i podršku kako bi što prikladnije ispunili svoju odgojiteljsku zadaću. U skladu s temeljnim pravima roditelja u odgoju vlastite djece, Crkva drži da i državne vlasti moraju tako rasporediti pomoć da roditelji budu slobodni u ostvarivanju svojih prava u odgoju vlastite djece prema svojim ćudorednim i vjerskim uvjerenjima u široj društvenoj zajednici.

Crkva također drži da roditelji imaju pravo odbiti pouku koja se protivi njihovim ćudorednim i vjerskim opredjeljenjima. To se posebno odnosi na izazove suvremenog odgoja. Crkva također drži da neotuđivo pravo roditelja u odgoju vlastite djece treba biti zajamčeno u svim oblicima suradnje između roditelja, učitelja, odgajatelja i škola, a posebno u oblicima suradnje građanske inicijative i školske ustanove te u definiranju i realiziranju odgojnih politika. Crkva također drži da roditelji imaju pravo očekivati od sredstava društvenog priopćavanja pozitivnu pomoć u očuvanju obiteljskih vrijednosti, a tu posebnu važnost ima zaštita najmlađih članova obitelji od negativnih utjecaja i zloporabe medija.

Nadalje, dr. Matulić je istaknuo važnost sustava vrijednosti, te odgoja za vrijednosti. U kontekstu odgoja u novije se vrijeme snažno naglasak stavlja na odgoj za vrijednosti. A činjenica je uvjetovana suvremenim buđenjem svijesti za vrijednosti, njihovoj bitnoj ulozi u odgoju i izgradnji dobroga i svjesnoga građanina, za nas ovdje, dobroga i savjesnoga kršćanina, rekao je dr. Matulić te podsjetio kako se govor o vrijednostima u kontekstu odgoja za vrijednosti treba odlikovati jasnoćom značenja pojma vrijednost, jer je taj govor povijesno i društveno uvjetovan, pa se ne bi smjelo dogoditi da suvremeni govor o vrijednostima krene od duhovne i moralne pustoši koja je prouzročila potrebu govora o vrijednosti.

Vrijednosti imaju svoju unutarnju koegzistenciju pozitivnoga naboja. U tom su smislu govora o vrijednostima daleko važniji doživljaji i iskustvo vrijednosti. Samo na temelju pravoga doživljaja i živoga iskustva vrijednosti može se razvijati autentični govor o vrijednostima koji bitno uključuje otkrivanje, prepoznavanje i prihvaćanje vrijednosti kao pokretačke snage u odgoju mladih naraštaja. U suvremenom govoru o vrijednostima u kontekstu odgoja presudnu važnost ima moralna vrijednost. Držimo da moralna vrijednost predstavlja ujedno svrhu cjelovitoga odgoja, istaknuo je dr. Matulić.

Mr. Nada Žanko govorila je o temi "Odgoj u duhu ljudskih vrijednosti". Istaknula je kako je obrazovanje kao školski proces prvenstveno usmjeren na stjecanje znanja i vještina. Osnova je racionalno učenje. Zato obrazovanje koristi i razvija kognitivni aspekt ličnosti. Uvođenje etike kao školskog predmeta može povećati znanje o moralnim vrijednostima i moralnom ponašanju, ali ne mora nužno doprinijeti moralnom ponašanju.

U izlaganju mr. Žanko osvrnula se i na učitelja kao izvora vrijednosti. Učitelj bez usvojenih vrijednosti ne može prenositi vrijednosti drugima. Možemo učiti i prenijeti samo ono što smo usvojili. Međutim, učitelji su samo ljudi i mogu griješiti. Na učitelja se stavlja ogroman teret koji se ne može uvijek u potpunosti nositi. Zato metoda odgoja uzorom može biti upitna ako se samo na nju oslanjamo ili ako ju prenaglasimo. Ono što čini dobrog učitelja nije njegova bezgrešnost nego trajno htijenje i otvorenost za usvajanje vrijednosti kao trajnog motiva za postupke i odluke, rekla je mr. Žanko.

Predavačica je istaknula kako ono što je od izuzetne važnosti za odgoj djece je da tehnike nude emocionalno iskustvo koje je uvijek ugodno u vezi vrijednosti i zajedničkih aktivnosti. To učvršćuje na neracionalnoj razini pounutrenje, a racionalnu i kognitivnu razinu preoblikuje bez specijalnih uputa o moralu. Uz to program usvajanja vrijednosti razvija sve aspekte osobe na privlačan i zabavan način. Također je istaknula kako je vrijednosti bezbroj, a u svom izlaganju je istaknula pet osnovnih vrijednosti na koje stavlja naglasak u svom programu poučavanja odraslih da bi oni odgajali djecu. To su istina, ljubav, mir, ispravno djelovanje i nenasilje.

Istaknula je i pet metoda ili tehnika za usvajanje vrijednosti, a to su sjedenje u tišini, pričanje priča, citati, mudrosne poruke, grupno pjevanje i grupna aktivnost. (IKA)

Ispišite stranicu: