„Poštuj oca i majku“: ljubav prema proživljenom životu
Kateheza o starosti – 6. „Poštuj oca i majku“: ljubav prema proživljenom životu, 20. travnja 2022.
Čitanje: Sir 3, 3 – 6. 12 – 13. 16
Tko štuje oca, okajava grijehe svoje, i tko časti majku svoju, sabire blago. Tko štuje oca, radovat će se sa svoje djece i bit će uslišen u dan molitve svoje. Tko časti oca svojeg, dugo živi; tko čini radost majci svojoj, sluša Gospoda. […] Sine moj, pomozi oca svoga u starosti i ne žalosti ga za života njegova. Ako mu i razum klone, budi blag s njime i ne grdi ga ti, koji si u punoj snazi. […] Od hulitelja nije bolji tko prezire oca, i Gospod proklinje onoga tko vrijeđa majku.
Draga braćo i sestre, dobar dan!
Danas, uz pomoć Riječi Božje koju smo čuli, otvaramo odlomak o krhkosti starosti, obilježene na poseban način iskustvima zbunjenosti i potištenosti, gubitka i napuštenosti, razočaranja i sumnje. Naravno, iskustva naše krhkosti, suočeni s dramatičnim – ponekad tragičnim – životnim situacijama, mogu se dogoditi u bilo kojem trenutku postojanja. Međutim, u starijoj dobi mogu postati manje impresivna te kod drugih izazivati neku vrstu navikavanja, pa i smetnje. Koliko smo puta čuli ili pomislili: „Stari su dosadni“. Rekli smo to, pomislili… Najteže rane djetinjstva i mladosti s pravom izazivaju osjećaj nepravde i bunta, snagu reakcije i borbe. No rane starije dobi, pa i one teške, neminovno su praćene osjećajem da život, u svakom slučaju, ne proturječi sam sebi, jer je već proživljen. I tako su stari pomalo udaljeni i iz našeg iskustva: želimo ih udaljiti.
U uobičajenom ljudskom iskustvu ljubav je – kako se kaže – silazna: ne vraća se u život koji je iza nas istom snagom kojom se izlijeva u život koji je još uvijek pred nama. U tome se očituje i besplatnost ljubavi: roditelji to oduvijek znaju, stari ljudi to ubrzo nauče. Unatoč tome, objava otvara put za drugačije uzvraćanje ljubavi: to je način davanja časti onima koji su nam prethodili. Put odavanja časti ljudima koji su nam prethodili počinje ovdje: davanjem časti starijima.
Ova posebna ljubav koja si otvara put u obliku časti – odnosno nježnosti i poštovanja u isto vrijeme – predodređena za stariju dob, zapečaćena je Božjom zapovijedi. „Poštuj oca i majku“ svečana je obveza, prva na „drugoj ploči“ deset zapovijedi. Ne radi se samo o ocu i majci. Riječ je o generaciji i naraštajima koji nam prethode, čiji odlazak također može biti spor i dugotrajan, stvarajući tako vrijeme i prostor dugotrajnog suživota s ostalim životnim dobima. Drugim riječima, riječ je o starosti života.
Čast je dobra riječ za uokvirivanje ovog područja uzvraćanja ljubavi glede starijih osoba. Odnosno, dobili smo ljubav roditelja, baka i djedova i sada tu ljubav vraćamo njima, starijima, bakama i djedovima. Mi smo danas ponovno otkrili pojam „dostojanstvo“ da bismo ukazali na vrijednost poštivanja i skrbi za svačiji život. Dostojanstvo je ovdje u biti jednako časti: davanje časti ocu i majci, poštivanje oca i majke, poštivanje starijih jest prepoznavanje njihova dostojanstva.
Razmislimo dobro o ovom divnom opisu ljubavi koja je čast. Samoj skrbi o bolesnima, potpori onima koji se ne mogu brinuti sami za sebe, jamstvu uzdržavanja – može manjkati časti. Časti manjka kada se višak pouzdanja koji se ne izražava u blagosti i privrženosti, nježnosti i poštovanju, pretvori u grubost i izbjegavanje. Kad se slabost okrivljuje, pa čak i kažnjava kao da je grijeh. Kada smetenost i zbunjenost dovode do izvrgavanja ruglu, ismijavanju i agresiji. To se može događati čak i u okrilju doma, u staračkim domovima, u uredima ili na javnim mjestima u gradu. Poticanje kod mladih, makar i neizravno, stava samodostatnosti – pa čak i prezira – prema starijoj dobi, njezinim slabostima i nesigurnostima, dovodi do užasnih stvari. Otvara put do nezamislivih ekscesa. Mladi koji su zapalili deku „beskućniku“ jer ga smatraju ljudskim šljamom – to smo stvarno vidjeli – ovi mladi ljudi su vrh ledenog brijega, odnosno prezira prema životu koji se, daleko od privlačnosti i poriva mladosti, čini kao već bačeni život. Mnogo puta mislimo da su stari otpad ili ih mi odbacujemo u otpad. Stari se preziru i odbacuju iz života, stavljajući ih u stranu.
Ovaj prijezir, koji obeščašćuje starije, zapravo obeščašćuje sve nas. Odlomak iz Knjige Sirahove, koji smo čuli na početku, s pravom je oštar protiv tog obeščašćivanja, koje vapi za osvetom pred Bogom. U pripovijesti o Noi postoji odlomak koji je u tom pogledu vrlo izražajan. Stari Noa, heroj potopa i još uvijek vrijedan radnik, leži izvaljen nakon što je popio nekoliko čaša previše. On je već star, ali je previše popio. Djeca ga, da ga ne bi probudila u neugodnosti, nježno pokrivaju, sa spuštenim pogledom, s velikim poštovanjem. Ovaj tekst je jako lijep i govori sve o časti prema starijima. Pokrivanje slabosti starijih da ih ne posramimo. Tekst je to koji nam mnogo pomaže.