Blažena Djevica Marija tijekom liturgijske godine: Prikazanje Gospodinovo
Prikazanje Gospodinovo, vitraj u Zagrebačkoj katedrali
2. veljače
Prikazanje Gospodinovo
blagdan
Povijesni razvoj
O slavlju ovog blagdana već potkraj 4. stoljeća svjedoči hodočasnica Egeria za Crkvu u Jeruzalemu. Prikazanje Isusa u hramu proročka je najava njegova kraljevskog ulaska u sveti grad Jeruzalem i njegove žrtve prinesene na oltaru križa. Iz Jeruzalema se svetkovina s naslovom Ypapanté (= susret) brzo proširila Crkvama na Istoku, a Ćiril Aleksandrijski (+ 444.) svjedoči o prisutnosti svijeća: „Slavimo otajstvo ovoga dana uz plamen svjetiljke“. Aluzija na Šimunov hvalospjev je jasan: „Svjetlo na prosvjetljenje naroda“. Riječ je dakle o kristološkom slavlju koje je na neki način most između otajstva utjelovljenja i otajstva otkupljenja kroz Kristovu smrt i uskrsnuće. Prikaz u hramu proročka je najava prisutnosti i uloge Marije podno križa. Ovaj blagdan, koji je u Rimu uveo sirijski papa Sergije I. (687.-701.), prisutan je u Gelazijevom sakramentaru (VIII. stoljeće) pod naslovom De purificatione Mariae i kao takav stavljen je i u Misal Pija V. (1570.). Već je kodeks rubrika iz 1960. utvrdio da se ovaj blagdan treba smatrati Gospodnjim. Reformom II. vatikanskog sabora naslov ovog blagdan promijenjen je u Prikazanje Gospodinovo.Likovni prikaz blagdana
Prikaz evanđeoskog odlomka Lk 2, 22-39 nalazimo već u petom stoljeću u mozaicima slavoluka u bazilici Svete Marije Velike u Rimu. Ovdje je Marija prikazana kao kraljica koju prate anđeli te drži i predstavlja Dijete Šimunu. Isti motiv javlja se i na freskama Castelsepria (7.-8. st.) i u svim starijim djelima. Počevši od 12. stoljeća sve se više širi tipologija opisana u ikonografskim priručnicima: „Hram i kupola ciborija. Pod kupolom žrtvenik na kojem se nalazi kadionica. Šimun Theotokos (onaj koji prima Boga) uzima dijete Isusa u naručje. Sa druge strane žrtvenika stoji Majka Božja i otvara ruke prema Šimunu. Nju slijedi Josip sa dva golubića i proročica Ana koja svjedoči: „Ovo Dijete je stvoritelj neba i zemlje“. Tijekom cijele tradicije Crkve ovaj blagdan je kristološki. Također, jedan je od dvanaest blagdana u bizantskom kalendaru i slavlje mu je rašireno. Zapad je dugo zadržao istu tipologiju bizantskog istoka, kasnije uvodeći prisutnost svijeća i procesijskih elemenata koje su bile određene liturgijskim smjernicama (usp. vitraji u Chartresu, 12. st.).Liturgijsko slavlje
PozdravBraćo i sestre, spoznali danas Onoga koji je svjetlo naroda i slava Izraela,
i neka mir i radost bude sa svima vama u svetoj Crkvi Božjoj.
Uvod
Braćo i sestre, četrdeset dana nakon Božića Crkva slavi događaj kada su Marija i Josip Isusa prikazali u hramu. Prikazanjem se Krist podložio uredbama Mojsijeva zakona, no kroz njegovo prikazanje razumijevamo i mnoga druga Božja djela. Bog, kojemu se prikazuje Dijete, je Otac koji je tako ljubio svijet da je dao svoga Jedinorođenca; tako je radost Božića, već obilježene pokoljem nevine djece, obojena krvlju koja će se proliti na Kalvariji, kada će u pravom hramu Krist biti oltar, žrtva i svećenik novoga saveza. U hramu Isusa dočekuju Šimun i Ana, simbol pravednika drevnog izabranog naroda koji je čekao i pripremao se za otkupljenje Izraela. U stvarnosti je to događaj kojim Krist ide u susret svom narodu. I mi, okupljeni istim Duhom, koji je nadahnuo Šimuna i Anu da prorokuju, poći ćemo u susret Gospodinu u dom Božji, prepoznat ćemo ga u lomljenju kruha, nećemo ga napustiti u času žrtve i križa, čekajući da dođe k nama i da se očituje u svojoj slavi.
Pokajnički čin
Gospodine, Mesijo kojeg čekaju ljudi drevnog saveza,
učini da nas obasja svjetlost tvojega lica tvoga i očituj svoje milosrđe.
Gospodine, smiluj se.
Kriste Isuse, koji si poslan od Oca da izbaviš
čovječanstvo iz tame i sjena smrti, očituj svoje milosrđe.
Kriste, smiluj se.
Gospodine, koji si danas obradovao Šimuna i Anu koji su čekali tvoj dolazak,
očituj svima svoje milosrđe. Gospodine, smiluj se.
Prije prvog čitanja
U Božje ime prorok Malahija najavljuje dolazak tajanstvenog „anđela saveza“ u hram Gospodnji. U ovim riječima prepoznajemo najavu dolaska Isusa, posrednika novoga i vječnog saveza.
Nakon otpjevnog psalma
Dijeleći božansku narav, Sin Božji također je postao i dionikom našeg tijela. Vjeran poslanju koje mu Otac povjerava, tako može biti veliki svećenik milosrđa i konačnog oslobođenja.
Molitva vjernika
Nadahnuti Duhom Svetim, zazovimo Krista, svjetlo svete slave vječnoga Oca.
R. Kriste Bože, usliši glas svoje Crkve.
- Kriste Isuse, spasenje koje je Otac pripravio pred svim narodima, blagoslivljamo te jer Crkvu činiš znakom i oruđem susreta između tebe i svakog čovjeka: podrži je svojom prisutnošću svakoga dana sve do svršetka svijeta.
- Kriste Isuse, nado i sigurnosti svetih Šimuna i Ane, blagoslivljamo te jer nas stariji obogaćuju svojim ljudskim i kršćanskim iskustvom: neka u tebi učvrste nadu da hrabro gledaju u budućnost i da budu nama pomoć i potpora kada se suočavamo sa sadašnjošću.
- Kriste Isuse, snažno dijete, puno mudrosti i milosti, blagoslivljamo te za dar života: daj da ga naše obitelji dočekaju i njeguju u vjeri, nadi i ljubavi.
- Kriste Isuse, slugo Očev, blagoslivljamo te za one koji vrijeme, energiju i stručnost posvećuju u našoj župnoj zajednici: podupri ih u njihovom predanom služenju u vremenima obeshrabrenja, te da i dalje osjećaju više radosti u davanju nego li u primanju.
- Kriste Isuse, svjetlo na prosvjetljenje narode, blagoslivljamo te što si nas okupio na slavlje ove euharistije u bratstvu, u sakramentu tvoje ljubavi prema nama: nauči nas da uvijek hodamo u istoj ljubavi na putu služenja i da budemo prepoznati kao dobri i vjerni sluge kad ponovno dođeš na kraju vremena.
Pravedno je i sveto da te slavimo, Sine Božji, u svako doba, jer otajstvom svoga prikazanja očituješ susret između starog i novog saveza: daj da Crkva doživi mesijansku radost, poput Marije i daj da svaki čovjek hoda u sjaju tvoga svjetla. Koji živiš i kraljuješ u vijeke vjekova. Amen.
Oče naš
Anđeo Novog saveza, Krist Gospodin, ulazi u svoj hram i dolazi u ovu zajednicu. Molimo Oca za milost susreta u zajedništvu s Kristom, našim kruhom svagdašnjim. Molimo zajedno: Oče naš.
Znak mira
Krist je postao nama sličan kako bi nas oslobodio ropstva.
Svoju ljubav očitujmo znakom mira.
Otpust
Proslavili smo otajstvo susreta Boga i njegova naroda:
prosvijetljeni Božjim svjetlom koje je zasjalo u Kristu, idite u miru.
Tekstovi, čiji će prijevodi biti ovdje dostupni, objavljivani su tijekom 2005. i 2006. u Rivista di Pastorale Liturgica, a kasnije su skupljeni u knjižicu s naslovom „Maria nell`anno liturgico“ koju su uredili Raffaela D`Este, Daniele Piazzi, Patrizio Rota Scalabrini i Silvano Sirboni.
Prijevod objavljujemo uz pismenu suglasnost izdavača Queriniana, Brescia (Italija) isključivo za Internet stranice Zagrebačke nadbiskupije.
Prijevod objavljujemo uz pismenu suglasnost izdavača Queriniana, Brescia (Italija) isključivo za Internet stranice Zagrebačke nadbiskupije.
vlč. mr. Tomislav Hačko