Kardinal Bozanić za Glas Koncila: "Mučenik Stepinac beatifikacijom je uzdignut da prodre u duhovno tkivo našega naroda"
Samo godinu nakon preuzimanja službe zagrebačkoga nadbiskupa (1997.) kardinal Josip Bozanić postao je domaćin papi Ivanu Pavlu II. koji je tijekom svojega drugoga pastirskoga pohoda Hrvatskoj 1998. blaženim proglasio njegova prethodnika Alojzija Stepinca. Sa zagrebačkim nadbiskupom u miru kardinalom Bozanićem o plodovima nezaboravne beatifikacije na Mariji Bistrici razgovarao je glavni urednik Glasa Koncila Branimir Stanić.
Uzoriti gospodine kardinale, beatifikacija kardinala Alojzija Stepinca dogodila se nedugo nakon što ste preuzeli službu zagrebačkoga nadbiskupa. Sada, s odmakom od 25 godina, možete li reći što je ta beatifikacija značila za Crkvu u hrvatskom narodu?
Često se, posve opravdano, govori da je beatifikacija kardinala Stepinca bila dar Crkvi u hrvatskom narodu te istodobno dar za opću Crkvu. Beatifikacija je bila dar, ali i obveza za sve nas. Taj nas je čin u Crkvi istodobno i obradovao i povezao i obvezao jer nas je kao članove Crkve u izazovnim vremenima oslobodio svojevrsne napasti pasivnosti i uveo u novi dinamizam, pozvao na djelovanje u kojem je bl. Alojzije nama postavljen kao uzor, postao je zrcalo u kojem tražimo odraz onoga najboljega što imamo; postao je kompas za sve naše djelovanje. Drugim riječima, on ostaje za čitavu Crkvu baština, ali baština koja obvezuje. Mislim da su vremena koja su nastupila nakon beatifikacije, uključujući i sadašnja, pokazala u kojoj nam je to mjeri i kao Crkvi i narodu bilo potrebno. Pada mi u tom smislu na pamet nešto iz života sv. Ambrozija. Kažu da je on u danim momentima Crkve jako želio pronaći moći mučenika da bi oživio tkivo Crkve. Mučenik Stepinac beatifikacijom je uzdignut da prodre u duhovno tkivo našega naroda; da osnaži život Crkve, život naše Crkve. Pogledamo li bolje, mogli bismo lako dokazati i pokazati kako je od toga listopada 1998. bl. Alojzije Stepinac svojim zagovorom na nov način čuvao i očuvao Crkvu u hrvatskom narodu u vrlo izazovnim vremenima.S kakvim ste osjećajima Vi kao nadbiskup doživjeli Stepinčevu beatifikaciju? Možete li nam prenijeti i kako je kardinal Kuharić doživio svoj dosanjani san? Što Vam se najviše urezalo u sjećanje s toga slavlja na Mariji Bistrici?
Iz blizine života s kardinalom Kuharićem mogu reći da je on doživio beatifikaciju kao ostvarenje onoga što je svim svojim srcem očekivao. Beatifikaciju je doživio i kao potvrdu njegove bremenite nadbiskupske službe u Zagrebu u doba bezbožnoga komunizma i sustavne ateizacije; u doba krvavoga rata u kojem su stradali mnogi, porušene mnoge crkve; u doba poraća kada su s teškom mukom zacjeljivale rane na tkivu Crkve i naroda. Izbliza sam svjedočio njegovoj radosti zbog beatifikacije jer ostvarilo se ono što je želio, za što je molio i na čemu je radio. Cijelim je bićem beatifikaciju vrjednovao kao neprocjenjiv dar koji nam je donio sveti papa Ivan Pavao II. svojim drugim pohodom Hrvatskoj.
I danas, kada se spominjem euharistijskoga slavlja beatifikacije u Mariji Bistrici, u mislima i osjećajima obnavljam onaj silni doživljaj radosti okupljenoga naroda. Kardinal Stepinac čitav je narod nosio u svojem srcu i za vrijeme aktivne službe i za vrijeme sužanjstva, a nakon preminuća postao je naš zagovornik kod Boga. Bl. Stepinac jednostavno je nastanio duše svojih vjernika. Čežnju za Stepinčevim uzdignućem na čast oltara stotine tisuća vjernika donijele su u Mariju Bistricu. I kada je uzdignut, kada je proglašen blaženim, radost je bila nemjerljiva. Ta je radost došla od Boga.
Beatifikacija se dogodila u doba kada je Hrvatska počela doživljavati svojevrsnu međunarodnu izolaciju. Kako tumačite da je baš u takvim okolnostima sv. papa Ivan Pavao II. odlučio Hrvatskoj dati tako snažnu potporu?
Duboko mi se urezalo u sjećanje ono što sam više puta čuo od kardinala Jean-Louisa Taurana, koji je u doba hrvatskoga osamostaljenja bio tajnik za odnose s državama Državnoga tajništva Svete Stolice, a kasnije i predsjednik Papinskoga vijeća za međureligijski dijalog. Ponavljao je da mi kao Hrvati moramo shvatiti da mnogi u Europi na nas, zato što smo društvo s katoličkom većinom, ne gledaju blagonaklono. Ta činjenica nekoj dominantnoj struji u Europi nikako ne odgovara. I papa Benedikt XVI. znao je reći da neki u Europi negdje u dubini, ondje gdje su duboki kršćanski korijeni, odbacuju svoj identitet, jednostavno mrze svoje korijene. Tomu je tkivu potrebno ozdravljenje.
Danas ne bismo trebali olako prijeći preko činjenica, koje su sve vidljivije i u našoj sredini. Vrlo bi pojednostavnjeno zvučalo kada bismo to nazvali mržnjom prema svemu što je hrvatsko, ali neprijeporno je da postoji, blago rečeno, omalovažavanje onoga što je hrvatsko, što je nacionalno. Njihova poruka glasi: Ne ljubi svoje, redaj samo ono što ne valja, traži razlog za nezadovoljstvo, širi osjećaj bespomoćnosti. Pogledamo li bolje, ta generirana mržnja uvijek dopire do sloja u kojem se nalazi identitet čovjeka i naroda povezan s katoličkom vjerom. Ta je mržnja upakirana u stalno negodovanje i gomilanje nezadovoljstva koje se obilato širi i medijskim djelovanjem. Uvijek se prenaglašava ono što nije dobro; do te mjere da se i ljudima sugerira da pobjegnu nekamo drugamo, gdje je navodno bolje. U tom je smislu bl. Stepinac danas nama i snaga i potpora, jer on je svjedok nade. Blaženi je Alojzije pod cijenu mučeništva ostao sa svojima. Sve do danas.
Postoje tumačenja da su postojali otpori da sv. papa Ivan Pavao II. dođe u Hrvatsku i beatificira nadbiskupa Stepinca. Čini se da je za sve u vezi sa Stepincem, pa čak i danas, potrebna velika hrabrost?
Kada se činilo da će nakon beatifikacije ubrzo doći i do Stepinčeve kanonizacije, pojavile su se zaprjeke na koje je malo tko mogao računati. Vaših više od četvrt stoljeća službe zagrebačkoga nadbiskupa bilo je povezano s bl. Stepincem, što se proteklih mjeseci često spominjalo. Podizane su nove župe, pokretane nove inicijative, ostvareni zahtjevni projekti, uključujući i zagrebačku Sinodu održanu pod Stepinčevim zagovorom – a kanonizacija se još očekuje i nema naznaka kada će do nje doći. Kako Vi tumačite te paradokse?
Mi bismo željeli da kanonizacija bude danas, sutra, odmah. Međutim, kako se može vidjeti i iz ovoga što sam maločas rekao, svetost je blaženoga Alojzija na djelu. Kada će do kanonizacije doći? Rekao je državni tajnik Svete Stolice kardinal Pietro Parolin da će to biti u Božjem vremenu. Dok se pitamo zašto nam je Bog dao tu kušnju, možda bi bilo bolje pojmiti da smo zajedno na nekom novom putu kojim nas vodi bl. Alojzije Stepinac. Odredište je zasigurno ispunjeno nadom i Božjim blagoslovom.
U hrvatskom je narodu bl. Stepinac simbol i postoji dojam da mnogi o njemu znaju mnogo. No njegova je baština dublja od onoga što se o njemu znade iz prvoga sloja činjenica. Koji biste dio Stepinčeva djelovanja i života voljeli da vjernici, ali i drugi ljudi, bolje upoznaju?
Branimir Stanić/Glas Koncila