Kreativne tehnike u radu s djecom s problemima u ponašanju
Obiteljsko savjetovalište Caritasa Zagrebačke nadbiskupije nastoji doprinijeti kvaliteti života pojedinca ili obitelji. Taj cilj se ostvaruje putem individualnih, partnerskih, grupnih, obiteljskih i duhovnih tretmana. Tijekom 2024. godine, uslijed uočenih potreba, zaposlenici i stručni volonteri savjetovališta su proširili metode savjetodavnog rada s djecom kako bi im pomogli u svladavanju teškoća i problema u svrhu unaprjeđenja njihovog zdravlja i razvoja te prevencije problema u ponašanju kroz različite didaktičke igre te kazalište lutaka kao medij izražavanja i rješavanja problemskih situacija.
Kako se koriste kreativne tehnike u radu s djecom s problemima u ponašanju, s anksioznom i/ili depresivnom simptomatologijom i/ili s emocionalnim i drugim poteškoćama približila nam je socijalna radnica Irena Konda, ADI savjetnik za rad s djecom.
»Dječji crtež i slika u sebi nose brojne informacije o unutarnjim sadržajima malih autora, a postavljanjem prikladnih pitanja te razgovorom o crtežu potiču se slobodne asocijacije koje otkrivaju simbolično značenje crteža i osjećaje koji prate izraženu situaciju.
Kreativne tehnike pružaju djeci priliku da na različite načine upoznaju i svoje unutrašnje stanje i vanjsku situaciju, što se smatra preduvjetom za kreativnu prilagodbu u novoj situaciji. Ove tehnike pružaju djetetu i mogućnost „ventiliranja“ emocija jer organizam na svaku kriznu situaciju reagira pojačanom aktivnošću svih vitalnih funkcija, zbog čega je praćeno jakom emocionalnom reakcijom.
Umjesto borbe s obrambenim mehanizmima, ekspresivne tehnike pozivaju na ekspresiju izbjegavajući racionalni kanal, obrambeni se mehanizmi zaobilaze, a potisnutim osjećajima i mislima omogućava se izražavanje kroz metaforu ili projekciju. Često se radi o osjećajima, željama i potrebama kojih nisu svjesna ni djeca ni njihovi roditelji, stoga su sadržaji koji kroz kreativno ekspresivne tehnike izađu pred nas često iznenađujući ili začuđujući. Tim putem, ono što je skriveno unutar djeteta bude izraženo vanjskim izričajem, a istovremeno dijete isprobava nova rješenja i ponašanja i vidi njihov mogući novi ishod.
Vrijednost kreativnih i ekspresivnih tehnika proizlazi iz činjenice da se složena emocionalna stanja, koja je teško izraziti riječju, cjelovitije izražavaju kroz aktivnosti za koje je zadužena desna polovica mozga. Ona je zadužena za procese koji sintetički i intuitivno zahvaćaju naše iskustvo, dok je lijeva strana mozga bolja u zadacima koji traže analizu i uzročno posljedične veze jer se tamo nalazi centar za izražavanje kroz govor.
Djeca imaju vrlo jednostavne obrambene mehanizme kojima potiskuju neugodne emocija, a ekspresivne tehnike potiču jednostavnije izražavanje potisnutih emocija.
U tretman nastojimo što više uključiti roditelje, čime se postižu bolji rezultati. Oni ne moraju biti aktivni u smislu stvaranja, već u daljnjem procesu praćenja onoga što se događa s djetetom za vrijeme crtanja, dramatizacije ili pričanja o trenutnoj situaciji.«
Rad Obiteljskog savjetovališta CZN-e sufinancira se i sredstvima Hrvatskog Caritasa kroz Projekt "Obiteljsko savjetovalište - stručna psihosocijalna podrška obiteljima i pojedincima te nabava didaktičkog materijala za savjetodavni rad s djecom".
Kako se koriste kreativne tehnike u radu s djecom s problemima u ponašanju, s anksioznom i/ili depresivnom simptomatologijom i/ili s emocionalnim i drugim poteškoćama približila nam je socijalna radnica Irena Konda, ADI savjetnik za rad s djecom.
»Dječji crtež i slika u sebi nose brojne informacije o unutarnjim sadržajima malih autora, a postavljanjem prikladnih pitanja te razgovorom o crtežu potiču se slobodne asocijacije koje otkrivaju simbolično značenje crteža i osjećaje koji prate izraženu situaciju.
Kreativne tehnike pružaju djeci priliku da na različite načine upoznaju i svoje unutrašnje stanje i vanjsku situaciju, što se smatra preduvjetom za kreativnu prilagodbu u novoj situaciji. Ove tehnike pružaju djetetu i mogućnost „ventiliranja“ emocija jer organizam na svaku kriznu situaciju reagira pojačanom aktivnošću svih vitalnih funkcija, zbog čega je praćeno jakom emocionalnom reakcijom.
Umjesto borbe s obrambenim mehanizmima, ekspresivne tehnike pozivaju na ekspresiju izbjegavajući racionalni kanal, obrambeni se mehanizmi zaobilaze, a potisnutim osjećajima i mislima omogućava se izražavanje kroz metaforu ili projekciju. Često se radi o osjećajima, željama i potrebama kojih nisu svjesna ni djeca ni njihovi roditelji, stoga su sadržaji koji kroz kreativno ekspresivne tehnike izađu pred nas često iznenađujući ili začuđujući. Tim putem, ono što je skriveno unutar djeteta bude izraženo vanjskim izričajem, a istovremeno dijete isprobava nova rješenja i ponašanja i vidi njihov mogući novi ishod.
Vrijednost kreativnih i ekspresivnih tehnika proizlazi iz činjenice da se složena emocionalna stanja, koja je teško izraziti riječju, cjelovitije izražavaju kroz aktivnosti za koje je zadužena desna polovica mozga. Ona je zadužena za procese koji sintetički i intuitivno zahvaćaju naše iskustvo, dok je lijeva strana mozga bolja u zadacima koji traže analizu i uzročno posljedične veze jer se tamo nalazi centar za izražavanje kroz govor.
Djeca imaju vrlo jednostavne obrambene mehanizme kojima potiskuju neugodne emocija, a ekspresivne tehnike potiču jednostavnije izražavanje potisnutih emocija.
U tretman nastojimo što više uključiti roditelje, čime se postižu bolji rezultati. Oni ne moraju biti aktivni u smislu stvaranja, već u daljnjem procesu praćenja onoga što se događa s djetetom za vrijeme crtanja, dramatizacije ili pričanja o trenutnoj situaciji.«
Rad Obiteljskog savjetovališta CZN-e sufinancira se i sredstvima Hrvatskog Caritasa kroz Projekt "Obiteljsko savjetovalište - stručna psihosocijalna podrška obiteljima i pojedincima te nabava didaktičkog materijala za savjetodavni rad s djecom".
Caritas Zagrebačke nadbiskupije