Predstavljena prigodna božićna marka Božić 2015.
Prigodna poštanska marka Božić 2015. s motivom rođenja Isusova s vitraja zagrebačke katedrale predstavljena je u Nadbiskupijskom pastoralnom institutu u Zagrebu, u ponedjeljak 30. studenoga. Brojne okupljene djelatnike Hrvatske pošte, filateliste te zaljubljenike u zagrebačku prvostolnicu pozdravili su ravnatelj Nadbiskupijskom pastoralnog instituta dr. Josip Šimunović i rektor Zagrebačke katedrale mr. Josip Kuhtić, a program je vodio predstojnik Ureda za kulturna dobra Zagrebačke nadbiskupije mons. Nedjeljko Pintarić.
O značenju tradicionalne poštanske božićne marke, važnosti zagrebačke katedrale i doprinosu prvog zagrebačkog nadbiskupa kardinala Jurja Haulika (1788-1869.), u čije su vrijeme postavljeni ti reprezentativni vitraji u katedralu, govorila je dr. Željka Ćorak, predsjednica Povjerenstva za izbor motiva, grafička i likovna rješenja poštanskih maraka Republike Hrvatske.
„Marka iz zagrebačke katedrale predstavlja posebnu zanimljivost i posebno blago. Ne samo zato što su ti vitraji jedno svjetsko umjetničko dostignuće i jer govore o jednom velikom čovjeku naše crkvene, političke i kulturne povijesti, nego su vitraji sami po sebi tehnika koja transformira i transcendira fizičke uvjete našega življenja“, kazala je dr. Ćorak pojasnivši povijesni razvoj izrade vitraja tijekom povijesti umjetnosti. Navevši citat pjesnika Tonka Maroevića „prozor je opna koja dijeli vrijeme od prave povijesti“, dr. Ćorak je pojasnila da je prozor s vitrajem upravo opna koja dijeli povijest, jer zemaljska svjetlost koja dolazi u crkvu omeđuje prostor one prave povijesti koja zemaljski život vodi u drugu sferu a vrijeme ostaje s onu stranu našega prostora. Posebno je istaknula da je veliki nadbiskup Haulik bio itekako svjestan toga značenja povijesti, svjestan toga što katedrala znači za povijest i život jednoga naroda te je obdario katedralu brojnim značajnim ostvarenjima i započeo obnovu zagrebačke katedrale kada planovi za obnovu bečke katedrale nisu bili ni u primisli.
„Baština nastaje svakoga dana, ona je cjelina u progresu. Ta baština je naše blago, a prije svega baština je naš dug. Katedrala je prostor našega duga i onako kako se kardinal Haulik oduživao se tom golemom i značajnom povijesnom biću tako bismo o njoj uvijek morali misliti i mi, postupati i mi, ne ići na manje od onoga što su nam naši veliki prethodnici poručili i u tom smislu i ova božićna marka bit će nam jedan maleni ali predragocjeni podsjetnik“, kazala je dr. Ćotak istaknuvši značenje katedrale kao dragocjenog dijela hrvatske baštine.
O seriji maraka Hrvatske pošte „Božić“ govorila je dr. Stela Prislan Fujs, podsjetivši da je Hrvatska pošta počela tiskati poštanske marke Republike Hrvatske ujesen 1991. i do kraja te godine izdala ih je ukupno šest. „Upravo je šesta marka Republike Hrvatske bila marka Božić 1991., i to je najdugovječnija serija prigodnih poštanskih maraka RH, jer redovito izlazi sve ove 24 godine, što nije slučaj ni s jednom drugom serijom poštanskih maraka. Međutim, ako mislite da smo do sada tiskali 24 poštanske marke Božić, niste u pravu, zato što smo ih tiskali 40! Gotovo sve imaju religijski motiv, a tako velik broj uglavnom se odnosi na tisak istog motiva u klasičnoj i u samoljepivoj inačici dostupnoj u knjižici – karnetu, što ubrzava i olakšava lijepljenje maraka na pošiljke“, kazala je dr. Prislan Fujs, protumačivši da je isto i s najnovijom markom Božić 2015.
Motiv prizora Isusova rođenja, detalja s vitraja iz svetišta zagrebačke katedrale upotrijebio je Petar Strmečki, fotograf i dizajner iz Zagreba, za ovogodišnju prigodnu marku koja je u poštanskom prometu od 25. studenog kako bi svi imali dovoljno vremena da ju nabave u svim poštanskim uredima u Republici Hrvatskoj, nalijepe na svoje čestitke i pošalju ih na vrijeme, kazala je dr. Prislan Fujs navevši da je marka Božić 2015. tiskana u ukupno 900.000 primjeraka u Tiskari Zrinski iz Čakovca, a prati ju omotnica prvog dana, trojezični prospekt i plakat.
Istaknula je i jednu zanimljivost da je zagrebačka katedrala bila tri put motiv na poštanskim markama Republike Hrvatske: prvi put još 1991. na redovitoj marki Misa za domovinu u katedrali, drugi put na jednoj od četiriju maraka u seriji 900. obljetnica Zagreba i Zagrebačke biskupije s prikazom Valvazorove vedute Zagreba s katedralom (iz 17. st.), a treći put katedrala je prikazana na marki 2002. u povodu obilježavanja 150 godina Zagrebačke nadbiskupije. Podsjetivši na neprocjenjivo umjetničko blago Riznice Zagrebačke katedrale dr. Prislan Fujs je kazala da je Ladislavov plašt, jedan od najstarijih i najvrjednijih predmeta od tekstila koji se čuvaju u riznici zagrebačke katedrale, prikazan na poštanskoj marki u bloku 2003. godine te da je blok zajedničko izdanje Hrvatske Pošte i Mađarske Pošte, a da je kardinal Juraj Haulik, nadbiskup zagrebački, bio motiv na poštanskoj marki 1999., zajedničkom izdanju Slovačke pošte i Hrvatske pošte.
Svečanost predstavljanja marke svojim je pjevanjem počasio i uzveličao prvak opere Hrvatskog narodnog kazališta u Zagrebu bariton Vitomir Marof.