Objavljeno: 19.12.2014.
Božićna poruka nadbiskupa zagrebačkoga
kardinala Josipa Bozanića
Božić daje smisao našoj sadašnjosti
1. Crkva na Božić moli Boga koji je divno sazdao čovječje dostojanstvo, a još ga divnije obnovio, da nam udijeli dioništvo u božanstvu svoga Sina, koji je rođenjem uzeo našu ljudsku narav (usp. Zborna molitva Euharistije Rođenja Gospodnjega). U toj je molitvi izražena srž Božićnoga otajstva: čovječje dostojanstvo i povezanost naravi i nadnaravnoga. Upravo se ti naglasci ističu u govorima što ih je papa Franjo održao neposredno prije došašća, 25. studenoga 2014. godine, u Strasbourgu, u Europskom parlamentu i Vijeću Europe. Papa je govorio na način koji se ne tiče poglavito političkih odnosa za budućnost Europe, nego se tiče srži čovjekova života i njegova odnosa prema drugim ljudima i svijetu. |
Ti Papini govori polaze od cjeline kršćanske Radosne vijesti, a osobno sam ih doživio kao dragocjeni dar u svjetlu Božjega utjelovljenja u Isusu Kristu.
Slijedeći Papine govore u Parlamentu i Vijeću, lako ćemo otkriti i terminologiju i sadržaj koji se izravno tiče božićnoga navještaja. On je iznimna poruka cijeloj Europi, a mi ga u Hrvatskoj čitamo u njegovoj aktualnosti za naš povijesni trenutak Crkve i naroda. Vrijedni su ti govori da se svi, ne samo ljudi u politici, na njih vraćamo, da ih razmatramo i da se pitamo na koji način istaknute vrjednote kao vjernici trebamo ugrađivati u hrvatsko društvo.
Nije moguć napredak uz kulturu odbacivanja
2. Navodim središnje izreke iz dvaju govora pape Franje, da bismo lakše prepoznali nit koja se tiče nas. U njegovim riječima još lakše spoznajemo koliko smo sa svojom hrvatskom kulturom dio europske zbilje, njezina bogatstva i njezina siromaštva. Papa najavljuje »poruku nade koja se temelji na pouzdanju«. Ta je pak nada »u Gospodinu koji preobražava zlo u dobro i smrt u život«, dok je pouzdanje vezano uz čovjeka, kao osobu koja je obdarena nadnaravnim dostojanstvom. Te dvije riječi: nadnaravno, odnosno transcendentno i dostojanstvo, u srži su Božićnoga otajstva. |
To je dostojanstvo ključna riječ za Papin pristup u kojemu ističe jedinstvenost i neponovljivost ljudske osobe te vrijednost svakoga čovjeka. Iz toga dostojanstva proistječe i sloboda, kao i neotuđiva ljudska prava. Na toj podlozi međusobnoga prožimanja izvorišta u Bogu svakoga čovjeka, specifičnosti ljudske naravi i dostojanstva, lakše se vide sadašnji pokušaji odvajanja čovjeka od antropoloških okvira. Ako se zanemare ta polazišta, posljedice su velike, jer se tiču razlučivanja dobra i zla, uzajamne povezanosti ljudi i budućnosti koja može završiti u zabrinjavajućim pojavama u našem društvu.
Teško je zamisliv stvarni boljitak i napredak s pojavama kao što su osamljenost, nebriga za najslabije, iskorištavanje drugih, nepovjerenje u ustanove, beznađe i tjeskoba, ravnodušnost, sebičnost, odbacivanje, štoviše - kako češće ponavlja papa Franjo - cijelu tu kulturu moglo bi se nazvati
kulturom odbacivanja. Ona je pokazatelj kamo vodi nepoštivanje istine o čovjeku i njegovu dostojanstvu, jer se u odbacivanju lako mogu naći i bolesnici i starije osobe i djeca, osobito začeta, a još nerođena.
Promicati darove ljudske osobe
3. Stavimo li kulturu odbacivanja pred Božićno otajstvo, vidjet ćemo da je ona suprotnost božićnom pristupu. Govorom o rođenju Isusa Krista govori se o Djetetu, o čudu rođenja čovjeka kao dara. Život toga Djeteta prihvaćen je, bez obzira na vanjske nepovoljne okolnosti, prihvaćen je u svoj skromnosti i neimaštini. Marija i Josip brinu se za to krhko stvorenje i pristupaju mu s ljubavlju, s poštovanjem i nježnošću. I sami su doživjeli kulturu odbacivanja i odbijanja, prijetnji i progonstva. No, sve što su živjeli prihvaćali su s otvorenošću prema Bogu.
|
Buditi nadu i pružati je ne znači samo prepoznati središnjost ljudske osobe, nego ujedno i promicati darove koje ona nosi. Zato Papa na prvo mjesto stavlja odgoj, i to počevši od obitelji. Doslovno kaže: »Ujedinjena, plodna i nerazrješiva obitelj sa sobom nosi temeljne elemente za pružanje nade u budućnost. Bez te čvrstoće, u konačnici se gradi na pijesku, s teškim društvenim posljedicama.«
Osim obitelji ističe i odgojne ustanove: škole i sveučilišta, a u njima rast ljudske osobe u cjelini. U prostor odgoja stavlja i zauzimanje za stvoreni svijet (ekologiju), pazeći na osobnu odgovornost i na svijest da nismo gospodari svijeta u kojemu nam je Bog dao živjeti. Štoviše, Papa skreće pozornost na poljodjelstvo i na brigu za hranu kojom treba održavati život.
U tom se kontekstu treba susretati s izazovom gladnih u svijetu. Na tim se premisama bolje vidi potreba za davanjem i vraćanjem dostojanstva ljudskom radu, otklanjajući sve što vodi k izrabljivanju ljudi, te jačajući brigu za obitelji, ali i osjetljivost za prihvaćanje izbjeglica koje Europu mole za pomoć.
Poziv na kulturni razvoj
4. Svoj govor u Europskom parlamentu papa Franjo završio je s naznakom tematike o miru, kojom je započeo govor u Vijeću Europe, vraćajući se na slobodu i dostojanstvo čovjeka, odnosno na kulturu prihvaćanja. Kao što je prepoznao problem kulture odbacivanja, tako je istaknuo i problem kulture sukoba kojoj je cilj unošenje straha i marginalizacija. Ta kultura ubire gorke plodove, vidljive u raznim nedužnim žrtvama kojima se oduzima ljudsko dostojanstvo.
|
Tako mir nije puko ljudsko postignuće dogovora. U kršćanskome poimanju mir je Božji dar te plod slobodnoga i razumnoga djelovanja koje teži prema općemu dobru u istini i ljubavi. Na tom tragu Papa poziva na kulturni razvoj koji je obilježen čežnjom za spoznajom, razvojem, napretkom i jedinstvom. To je moguće, ako postoje duboki korijeni i jako stablo. Korijeni o kojima Papa govori nalaze se duboko u istini. »Bez toga traženja istine, svaki čovjek postaje mjerom sam sebi.« Tako Papa, upozoravajući da čovjek, koji je nesposoban živjeti društvenu dimenziju i prihvatiti istinu o sebi, živi individualizam koji je ljudski siromašan, a kulturno neplodan.
Primjećujući upravo neka od tih obilježja u sadašnjoj Europi, Sveti Otac upućuje pitanja svim građanima Europe: Gdje je tvoja gorljivost? Gdje je tvoja čežnja za istinom? Pita o onim vrijednostima koje je Europa razvijala na području brige za čovjeka, u umjetnosti i društvenoj osjetljivosti, te u političkoj, gospodarskoj i vjerskoj baštini. No, osim korijena i njegovanja spomena, važna je i kreativnost, stvaralačka snaga koja proizlazi iz tih korijena protiv sterilnosti kojom je zahvaćeno sve europsko ozračje.
Novi pristup onomu običnomu
5.Ponirući u otajstveni događaj koji slavimo u božićnoj noći, uviđamo ljudsku čežnju za ispunjenjem, za odgovorima koji nadilaze čovjeka, a očituju se u rođenju Djeteta. I svaki put kad zastanemo pred tim otajstvom, osjećamo da nas ono nadilazi: nadilazi objava Boga koji je postao čovjekom, Stvoritelja koji je postao stvorenje, Vječnoga koji trpi smrtnost, Svemoćnoga u djetinjoj nemoći.
|
Otajstvo se uvijek odlikuje spajanjem redovitoga i djelomičnoga s izvanrednim i sveobuhvatnim. Jer se u Božićnom otajstvu nalazi tako običan, svakodnevan događaj, koji ne bi trebao zaslužiti posebnu pozornost - rođenje čovjeka, dolazak malenoga ljudskoga bića na svijet. To
velika ljudska povijest ne bi zabilježila kao posebnu vrijednost. Ipak, u spajanju svakidašnjih događaja i vjere događa se novi pristup onomu običnomu i primjećuje Božja prisutnost u neznatnome i rubnome, samo naizgled nevažnome.
Božić se objavljuje i prihvaća u malenome
6. Osim toga, rođenje Spasitelja nije Božji odgovor samo na čežnju i iščekivanje, nego i na ravnodušnost. Sjetimo se one tužne rečenice koju susrećemo u evanđeoskome izvješću: »… za njih nije bilo mjesta u svratištu« (Lk 2, 7). Nad radost zbog rođenja nadvila se gorčina zbog ravnodušnosti i negostoljubivosti. I dok razmatramo lice novorođenoga Spasitelja, već se nazire lice odbačenoga i raspetoga Isusa. Božić se tiče čovjeka koji pritječe u pomoć onima koji su u potrebi; tiče se osjetljivosti koja u bližnjemu prihvaća Boga. |
Božić je Bog koji je postao čovjekom, koji boravi u ljudskoj naravi, ali vjera u njegov dolazak u tijelu upućuje na vječnost, na zajedništvo s Bogom na koje smo kao ljudi pozvani. S Božićem započinje onaj
danas koji se proteže na svaki dan ljudske povijesti. Božić je taj
danas, koji daje smisao našoj sadašnjosti. No, Božić se objavljuje i prihvaća u malenome, u redovitosti, u onome što život čini lijepim, svakidašnje uzvišenim. Baš zato ga znaju istinski prihvatiti maleni i siromašni, kao što su betlehemski pastiri. Za njih taj događaj nije bio sablazan, nego radostan događaj, u kojemu posebno mjesto ima Marija, brižna čuvarica i njegovateljica ljudske krhkosti.
Maleni s pouzdanjem u Boga pobjeđuju
7. Dok razmatramo Božju riječ o Isusovu rođenju i čitamo je vođeni Papinim razmišljanjima, ne možemo izostaviti misli koje pitaju o hrvatskom Božiću. Kakav je on ove godine? Osjećamo li radost koju sa sobom nosi, ili je ta radost narušena nekom gorčinom, umorom, životnom tjeskobom? |
Molim Gospodina da životne poteškoće ne pritisnu dušu do te mjere da se ne usudimo vidjeti Boga koji nam dolazi u našim svakidašnjim hrvanjima i životnim brigama. Što reći o nezadovoljstvu u društvu; o neuspostavljanju razgovora; o nebrizi za tuđe potrebe, o neosjetljivosti za ugrožene, o nemaru u upravljanju društvenim dobrima…? Svjesni smo da smo i u hrvatskom društvu dionici
kulture odbacivanja i baš zato kao vjernici molimo Boga da nas pohodi i daruje nam snagu svoje malenosti, da - bez obzira na komentare - ne prestanemo ponajprije moliti, ali i zauzimati se na različite načine za obitelji, za nerođene, za nezaposlene, za branitelje, za beskućnike, za nacionalnu baštinu…
Ali, što znači to zauzimanje
za nekoga i nešto, koje je potrebno cijeloj Domovini? Znači ponajprije ne šutjeti pred gaženjem otajstva života, kao da nas se to ne tiče; znači ne odustati od brige za obitelj; znači sudjelovati u odgoju svojim kršćanskim stavovima; znači ne bojati se svjedočiti istinu; znači potražiti zajedništvo, posebno kršćansko zajedništvo, kada osjetimo da smo sami preslabi; znači, i u politici, biti uz one koji se izlažu za obranu nosivih vrjednota hrvatskoga društva; znači ne dopustiti da budemo potkupljeni ili ucijenjeni u svojoj slobodi... Jer, čemu sve vrjednote o kojima se tako često govori, ako ih dajemo u bescjenje i ako se povijamo trenutačnim moćnicima? Ne uče li nas sveti da su maleni, s pouzdanjem u Boga, pobijedili silu i nasilja svijeta?
IZ LJEPOTE NIČE VELIKA SNAGA
8. Braćo i sestre,
Božić je lijep i ostaje lijep i za nas, hrvatske vjernike i vjernice. Ne udaljimo tu ljepotu iz svoje Hrvatske. Iz prepoznavanja ljepote niče velika snaga. Ne smijemo smetnuti s uma da Isusa nisu prihvatili oni koji su smatrali da znaju sve odgovore, oni koji su sebe držali učenima i sigurnima. Baš su oni bili razlog odbacivanja najslabijih, oduzimali im dostojanstvo i gurnuli ih na rub događaja.
|
No, rođenje nebeskoga Kralja prepoznali su ljudi koji su ostali blizu stvorenomu svijetu, u brizi za svoje obitelji, blizi zemlji i otvoreni nebu. Njima je darovana i najljepša umjetnost božićne noći, predivan prizor, likovni izražaj svjetla i mirisa, glazbeni koncert nebeskih bića koja su ispjevala veličanstvenu poeziju koja je sezala do dna ljudske duše. Tomu svjedoči i naša crkvena i narodna božićna baština.
I danas, dok nas tište mnoge teškoće, pozvani smo poći od biti, od jezgre, a to je poštivanje otajstva života, poštivanje obitelji, uređujući društvo na poštenju koje je za nas vjernike uvijek u odnosu prema Bogu.
Ove godine posebno molimo i za zagovor i za proglašenje svetim blaženoga Alojzija Stepinca. Od njega trebamo učiti i osluškivati što su bile njegove riječi u drugom vremenu, ali pred sličnim izazovima. Teško da bi netko rekao da nije riječ o sadašnjim okolnostima dok čita sljedeće riječi Blaženika:
»Uzdisali su minule godine radnici, jer nijesu imali dovoljno posla, da zasluže kruha sebi i svojima. Uzdisali su poslodavci, jer su ih nerijetko smetali u poslovanju štrajkovi […] Uzdisali su vjerovnici zajmodavci, jer ne mogahu doći do svojih tražbina. Uzdisali su dužnici i zajmoprimci, jer ne imahu od kuda da udovolje svojim obvezama. Uzdisali su trgovci i obrtnici i seljaci, jer je usljed novčane krize gotovo zapelo svako poslovanje. Uzdisali su i potrošači, jer ne imahu čime da namire, što im je potrebno za kuću i familiju… Jednom riječi ispunilo se ono, što je rekao prorok:
Ponestalo je svake radosti, otišlo je svako veselje! […] Ne uzdiše danas slučajno i sluga i gospodar, poglavar i podložnik, seljak i gospodin, učen i neuk. Viče se na komunizam i kapitalizam, na revolucije i ratove, i s pravom, ali ne valja nikad smetnuti s uma, da je zadnji razlog svim bijedama i nevoljama što tište čovjeka i čovječanstvo, prestupak zakona Božjeg i pravde Božje!« (
Propovijed u zagrebačkoj katedrali na Staru godinu 1936.).
Zato ovoga Božića molimo pouzdanje u Gospodina, njegovu radost i snagu da ne posustanemo, odbacujući Božji zakon, nego da zahvaljujemo u nadi. Zazivajući Božji blagoslov na vas, vaše obitelji, na sve Hrvatice i Hrvate u Domovini i inozemstvu, vjernički čestitam: Sretan Božić! Želim blagoslovom ispunjene sve dane nove 2015. godine!
U Zagrebu, o Božiću 2014. godine.
† Kardinal Josip Bozanić
nadbiskup zagrebački