Foto: Pixabay
Što se događa u sakramentima? Odgovor na to pitanje nudi Hrvatski katolički radio subotom u novoj rubrici "Što se događa u sakramentima?" u kojoj gostuje mr. sc. vlč. Tomislav Hačko. Svećenik Zagrebačke nadbiskupije i liturgičar u ovoj emisiji vodi slušatelje u detalje značenja i obreda sedam sakramenata, jer oni su "vidljivi znakovi nevidljive Božje milosti". Pročitajte naglaske prve emisije, koju uređuje i vodi Tanja Maleš.
Dok je cilj ovog serijala potaknuti čežnju za sakramentima, definicija sakramenata i koliko ih zapravo poznajemo bila je tema prve emisije.
Želeći objasniti što su to sakramenti nominalno, naš sugovornik progovorio je o razlici između pobožnosti i sakramenata. “Ne možemo izmjeriti svako znanje, no generalno, možemo reći da ih vjernici barem znaju nabrojati. Ipak, sve općenite informacije koje imamo o sakramentima poticaj su nam da ih što bolje upoznamo.”
“Na tom tragu, često se u praksi stječe dojam da su nam pobožnosti važnije od sakramenata. Često čujemo prigovor ‘ako se možemo pomoliti kod kuće, zašto bih otišao na sv. Misu’, pri čemu je jasno nepoznavanje naravi sakramenata”, istaknuo je vlč. Hačko.
Možemo li ih definirati? Svima nam je dobro znana definicija sv. Augustina: vidljivi znakovi nevidljive Božje milosti, kaže Augustin. Naravno da uz tu definiciju postoje i mnoge druge, ali ovu definiciju lijepo je razradio i objasnio sv. Ambrozije
“Sv. Ambrozije pisao je o tome da se slavlje sakramenta ne događa upotrebom vanjskog znaka. Nije smisao krštenja sama uporabom vode, nego nas ta voda i taj znak upućuje na božansku stvarnost. Sakramenti su Gospodinovi čini. Krist je uvijek prisutan u svojoj Crkvi i kada netko krsti, sam Krist krsti. To dovoljno govori o tome koliko su važni u našem životu i tko stoji iza slavlja ovog sakramenta”, istaknuo je gost današnje emisije.
Pobožnost ili sakramenti?
Želeći objasniti što su to sakramenti nominalno, naš sugovornik progovorio je o razlici između pobožnosti i sakramenata. “Ne možemo izmjeriti svako znanje, no generalno, možemo reći da ih vjernici barem znaju nabrojati. Ipak, sve općenite informacije koje imamo o sakramentima poticaj su nam da ih što bolje upoznamo.”
“Na tom tragu, često se u praksi stječe dojam da su nam pobožnosti važnije od sakramenata. Često čujemo prigovor ‘ako se možemo pomoliti kod kuće, zašto bih otišao na sv. Misu’, pri čemu je jasno nepoznavanje naravi sakramenata”, istaknuo je vlč. Hačko.
Ne možemo izmjeriti svako znanje, no generalno, možemo reći da ih vjernici barem znaju nabrojati. Ipak, sve općenite informacije koje imamo o sakramentima poticaj su nam da ih što bolje upoznamo.Kako bi upoznali sakramente, naš sugovornik potaknuo je vjernike na iščitavanje crkvenih dokumenata, počevši od Katekizma Katoličke Crkve, dokumenata Drugog vatikanskog sabora, ali i mnogih obrednika. Na kraju krajeva, konstitucija Sacrosanctum concilium govori o tome da sve naše pobožnosti trebaju biti u skladu s liturgijom, odnosno da sve pobožnosti trebaju proizlaziti iz liturgijskog slavlja.
Često se u praksi stječe dojam da su nam pobožnosti važnije od sakramenata. Često čujemo prigovor ‘ako se možemo pomoliti kod kuće, zašto bih otišao na sv. Misu’, pri čemu je jasno nepoznavanje naravi sakramenata.
Što su to sakramenti?
Možemo li ih definirati? Svima nam je dobro znana definicija sv. Augustina: vidljivi znakovi nevidljive Božje milosti, kaže Augustin. Naravno da uz tu definiciju postoje i mnoge druge, ali ovu definiciju lijepo je razradio i objasnio sv. Ambrozije
“Sv. Ambrozije pisao je o tome da se slavlje sakramenta ne događa upotrebom vanjskog znaka. Nije smisao krštenja sama uporabom vode, nego nas ta voda i taj znak upućuje na božansku stvarnost. Sakramenti su Gospodinovi čini. Krist je uvijek prisutan u svojoj Crkvi i kada netko krsti, sam Krist krsti. To dovoljno govori o tome koliko su važni u našem životu i tko stoji iza slavlja ovog sakramenta”, istaknuo je gost današnje emisije.
Sve naše pobožnosti trebaju biti u skladu s liturgijom, odnosno da sve pobožnosti trebaju proizlaziti iz liturgijskog slavlja.Na tom tragu, riječi je bilo i o Crkvi kao sakramentu. Crkva u sebi ima taj božanski, nevidljivi element, jednako kao i ljudski. Crkvu se vidi kao onu koja je sredstvo spasenja, a u tom vidu privilegirano mjesto ima sakrament euharistije. Zato se i zove sakrament nad sakramentima.