HOMILIJA NADBISKUPA DRAŽENA KUTLEŠE
Božić 2024., misa polnoćka
Dragi vjernici i svi ljudi dobre volje!
Ova sveta noć, u kojoj slavimo rođenje Bogočovjeka Isusa Krista, neka ispuni vaša srca radošću i mirom. Unatoč kušnjama i tugama koje nas pritišću, poput nedavnog tragičnog događaja u Osnovnoj školi u Prečkom, otajstvo Kristova rođenja donosi nam utjehu povezujući zemlju s nebom i dopuštajući nam da u svojoj nemoći osjetimo Božju snagu. Isusovo rođenje otvara nam perspektivu nade iz koje smo kao vjernici pozvani gledati svoje živote, ovaj svijet i sve što se u njemu događa.
Pritom nam može koristiti Matejev izvještaj o Isusovu rođenju koji ističe dva ključna aspekta: rodoslovlje Isusa Krista koje nam otkriva njegovo ljudsko, zemaljsko porijeklo te objavu svetom Josipu o Isusovu božanskom porijeklu i otajstvenom rođenju. Rodoslovlje koje evanđelist Matej naziva „Knjigom postanka Isusa Krista“
[1] podsjeća nas da Isus kao „novi Adam“ ulaskom u ljudsku povijest postaje ključna točka u kojoj cijela prošlost, sadašnjost i budućnost ljudskog roda dobivaju svoj puni smisao.
Matej nam želi reći da je Isus Krist, sin Davidov i sin Abrahamov, središte cijele ljudske povijesti. Sve što se dogodilo prije i što će se dogoditi nakon njega usmjereno je prema njemu i iz njega crpi svoj smisao. Bez obzira na poteškoće i žalosti koje doživljavamo - kojih nije bila pošteđena ni Sveta Obitelj - u Isusu Kristu nalazimo svoju nadu, svoju utjehu i svoju vječnu radost.
Na ovom misnom slavlju pozvani smo promotriti vlastiti život u svjetlu Božje riječi. Što nam ona govori ovog Božića, u vremenu kada se Crkva priprema za slavlje Jubileja 2025. godine? Prije svega, podsjeća nas da je Božić ispunjenje nade koju je izraelski narod stoljećima čuvao - nade u dolazak Mesije. Nadalje, Božja riječ potiče nas da budemo poput svetog Josipa - otvorena srca i uma za neočekivane načine na koje Bog djeluje u našim životima. I na koncu, uči nas kako postati hodočasnici nade u ovom vremenu svjedočeći Kristovu prisutnost u svijetu.
1. Božić i ostvarenje Izraelove nade
Sveti Matej započinje svoje evanđelje riječima: „Rodoslovlje Isusa Krista, sina Davidova, sina Abrahamova.“ Prvo istaknuto ime, Isus, u izvornom obliku
Joshua znači „Jahve spašava“ ili „Gospodin je spasenje“. U Starom zavjetu Jošua je bio vođa koji je poveo izraelski narod u Obećanu zemlju. Isus, u punini vremena, dolazi otvoriti put spasenja svim ljudima. Anđeo je Josipu izričito zapovjedio da novorođenom djetetu nadjene to ime, Isus.
Drugo ime, Krist, znači Mesija ili Pomazanik. Izrael je stoljećima s čežnjom iščekivao ispunjenje obećanja o dolasku Mesije. Matej jasno ističe: Isus je taj očekivani Mesija, on je Krist. Potom rodoslovljem pokazuje Isusovo podrijetlo iz Davidove loze.
Rodoslovlja su Židovima bila iznimno važna jer su dokazivala pripadnost narodu i pravo na nasljedstvo. Svatko tko je tvrdio da je „Sin Davidov“ morao je to moći dokazati. Rodoslovlje pokazuje da je Isus Krist ukorijenjen u povijesti te da je cijela židovska povijest bila priprema za njegovo rođenje. Pozivanjem pak na Abrahama pokazuje svim potomcima vjere da imaju udio u Kristu.
Također, rodoslovlje uključuje i neka neslavna imena izraelske prošlosti čime se ističe snaga Božjeg milosrđa i pokazuje da Božja milost nije nasljedna, nego je darovana onima koji ga slušaju i slijede. Najvažnije, rodoslovlje potvrđuje Božju vjernost i snagu u ispunjavanju svojih obećanja. Bog je u svojoj providnosti ostvario svoje veliko obećanje o slanju na svijet svoga Sina.
Tumači Svetoga pisma drže da tri niza od po 14 naraštaja - od Abrahama do Davida, od Davida do babilonskog sužanjstva i poslije babilonskog sužanjstva do Krista - simboliziraju tri stupnja duhovne povijesti čovječanstva. Možemo ih sažeti u tri kratke tvrdnje koje čine okosnicu svete povijesti spasenja. Prvo, čovjek je stvoren na sliku Božju (usp.
Post 1,27). Stvoren je za veličinu, da bude sličan Bogu i u prijateljstvu s njime. Drugo, čovjek je zbog grijeha izgubio tu slobodu i postao robom grijeha, što simbolizira razdoblje babilonskog sužanjstva. Treće, Bog ulazi u povijest po svome Sinu da bi čovjeka oslobodio i obnovio njegovo prijateljstvo s Bogom.
Dragi vjernici, radujmo se Božiću! Bog je postao čovjekom da bi nam vratio naše kraljevsko dostojanstvo. Iako ni nakon Kristova dolaska ljudska povijest nije lišena grijeha, boli i patnje, Božić nam poručuje da je Bog s nama, naš suputnik. Naša povijest nije puki niz prolaznih dana, već sveta povijest u kojoj Bog i danas ostvaruje svoja obećanja.
Ovaj Božić poziva nas da u svojim srcima probudimo nadu poput one koju je gajio narod Saveza. Pitajmo se: što nam je Bog obećao? Što nam je Krist obećao? Nije li obećao svoju prisutnost i blizinu do svršetka svijeta (usp.
Mt 28,20)? Nije li onima koji ga ljube i vjeruju u njega obećao svoju slavu i mir koji nadilazi naše poimanje? Upitajmo se čeznu li naša srca za tim Božjim darovima ili se zadovoljavamo prolaznim stvarima? Neka ovaj Božić bude prilika da svoju nadu i svoja očekivanja dublje ukorijenimo u Kristu.
2. Božić svetog Josipa
Evanđelist Matej ističe da je Josip bio „muž Marije, od koje se rodio Isus, koji se zove Krist“ (
Mt 1,16). Navještenje Josipu stavlja pred nas lik ovog Božjeg ugodnika kojemu je Bog povjerio posebnu zadaću skrbnika i odgojitelja njegova sina. Jasno da za jednu takvu zadaću nije mogao biti izabran bilo tko. Božja nas riječ stoga poziva na razmatranje otajstva Božića kroz lik svetog Josipa. Razmislimo o njegovim osobinama, o njegovu pozivu i o njegovu ponašanju pred Božjom objavom.
Evanđelje nam otkriva dvije Josipove osobine. Naziva ga pravednikom i ističe njegovu nježnost i profinjenost. Biti pravednik u biblijskom smislu znači živjeti za Boga, vjerovati mu i čuvati njegove zakone. Josipova nježnost očitovala se u onome što je naumio učiniti kad je saznao da je njegova zaručnica trudna. Naumio ju je otpustiti potajno ne želeći je izvrgnuti sramoti. Nije reagirao ljutito niti povrijeđeno, već je s puno suosjećanja i ljubavi tražio način da se raziđu, a da je ne povrijedi. Bog uvijek koristi one koji su čista i nježna srca, koji se trude oko svetosti i osjetljivi su za njegov tihi glas i za dobrobit drugih.
Prve riječi koje je anđeo izgovorio Josipu bile su: „Ne boj se!“ Te su riječi često upućivane onima kojima je Bog objavio velike događaje koje je namjeravao ostvariti. U njima je sadržano obećanje Božje pomoći, njegove prisutnosti, skrbi, moći i blagoslova.
Josip od anđela saznaje da će Bog ostvariti sva proročanstva o Mesiji u njegovu i Marijinu životu te da će on biti dio tog velikog plana! Kako Josip odgovara na ovo navještenje? Vrlo jednostavno: čini ono što mu je Bog rekao da učini. Bez prigovaranja i oklijevanja, Josip prihvaća anđelove riječi i provodi ih u djelo. Postoje trenuci kada je ispunjenje Božje volje teško ili nam se čini neprikladno, ali to je uvijek jedini ispravan put. Josip je kao i drugi bogobojazni Židovi iščekivao „utjehu Izraelovu“. No, Bog je iskušao snagu njegova karaktera i našao ga dostojnim kada je na ruševinama svojih planova i snova Josip pokazao spremnost prihvatiti Božju milost i vodstvo.
Bog i danas traži ljude koje može upotrijebiti za ispunjenje svoje volje u svijetu. Od nas možda neće tražiti ono što je tražio od Marije i Josipa, ali traži osobe koje će ga slijediti i kad njihovi planovi i snovi budu poremećeni. Traži pažljive duše koje znaju spojiti pravednost i milosrđe te nježnost i odlučnost u prihvaćanju i ostvarenju Božjeg djela.
3. Hrvatski Božić i hodočašće nade
Dragi vjernici, ne bojte se! U otajstvu rođenja Isusa Krista, čiji rođendan danas radosno slavimo, nalazi se temelj naše nade. Ta nada nije ograničena samo na vremenita očekivanja, već se tiče i „obećane budućnosti konačnog cilja povijesti, prema kojemu su pozvani i upravljeni svi ljudi i narodi.“
[2] Božić je svetkovina nade koja nas poziva da s povjerenjem gledamo u budućnost. Bilo da razmišljamo o svojoj osobnoj sudbini ili o sudbini svijeta, Kristov dolazak među nas znači da nismo prepušteni sami sebi ili slijepoj sudbini. Povijest spasenja nastavlja se i po nama.
Naš hrvatski hod s Gospodinom započeo je prije gotovo četrnaest stoljeća. Taj se hod može nastaviti samo ako budemo muškarci i žene jake vjere, poniznosti i truda oko svetosti. To traži ljude koji Radosnu vijest naviještaju svojim životom, ljude koji su nježni i osjetljivi na Božji glas, kadri prepoznati i osigurati mjesto za Isusa u svome vremenu.
Jubilarna godina, koju je papa započeo otvaranjem Svetih vrata u bazilici svetog Petra, prilika je za naš rast u vjeri. Ona nas poziva da se prisjetimo ključnih trenutaka naše povijesti i prepoznamo Gospodinovu prisutnost u njima. Istovremeno, trebamo u događajima sadašnjosti tražiti dobro i svoje kršćansko zauzimanje usmjeriti na ono što izgrađuje, povezuje i ohrabruje. Mi smo odgovorni pred Bogom i ljudima za dar naše vjere i za svakog čovjeka, posebno za naš narod.
[3]
U noći Kristova rođenja, Bog nije pronašao toplinu ljudskog doma. Ipak, unatoč ljudskom odbijanju, prignuo se iz nebeskih visina u naš ranjeni svijet. Bog nam dolazi u najvećoj poniznosti - kao maleno, bespomoćno dijete. Njegov dolazak poručuje da poniznost pobjeđuje oholost, ljubav pobjeđuje mržnju, a svjetlo rasvjetljuje tamu. Bog nas poziva da se, poput njega, prignemo i postanemo ponizni.
Otvorimo svoja srca i svoje domove za Isusa. Ako u nama postoji i malo dobre volje, Bog će doći s velikim darovima. Postoji li veći gubitak od toga da propustimo priliku postati Božja djeca i primiti utjehu njegove blizine? Najtužniji redak u Svetom pismu glasi: „Za njih nije bilo mjesta u svratištu“ (
Lk 2,7). Još bi tužnije bilo da Isusu danas, kada znamo koliko nas ljubi i koliko malo od nas traži, zatvorimo vrata svojih srdaca.
Neka nas Bog osnaži da ga primimo kao prijatelja i suputnika, a svoju nadu utemeljimo na njemu. Neka utjeha Božje nježnosti i blizine ispuni vaše domove, a njegova spasiteljska snaga iscijeli srca ranjena prekinutim snovima i otetim osmijesima na licima djece. Budimo dom jedni drugima molitvom, podrškom, dobrim mislima i željama, stiskom ruke i osmijehom. Tako ćemo najbolje ugostiti Novorođenoga. U tom duhu, svim vjernicima i svim ljudima dobre volje od srca želim utjehu i mir Božića i milost nade u jubilarnoj, Svetoj godini.
[1] M. J. Fućak (ur.), Novi zavjet s uvodima i bilješkama Ekumenskog prijevoda Biblije, KS, Zagreb, 1992., str. 33.
[2] Hrvatska biskupska konferencija - Biskupska konferencija Bosne i Hercegovine, Pastirsko pismo „Na kršćanskim temeljima, u zajedništvu Crkve, hodočasnici nade“, Zagreb, 2024., str. 15.
[3] Usp. Pastirsko pismo “Na kršćanskim temeljima...“, str. 17.